Starka människor blir svaga. - Karin Magnusson

Karin Magnusson

Dream it , Earn it , Live it

Starka människor blir svaga.

Publicerad 2014-09-03 13:11:00 i Mobbning,

Ett återkommande ämne som ni nog sett i min blogg är detta med mobbning.
Jag har mycket funderingar och känner verkligen att detta är något som borde lyftas upp mer i skolor, fritidsgårdar och även arbetsplatser.
 
En enda liten händelse kan göra så mobbningen startar emot en människa men även när det inte finns någon händelse bakom allt.
Tänk hur starka flickor, pojkar , tjejer, killar , kvinnor och män är egentligen.
Jag vill särskilt lyfta fram barn och ungdomar.
Dom kan gå en hel skol gång utan att någon vet (tyvärr) vad som rör sig i deras huvude.
Många barn & ungdomar gör allt för att slippa skolan för dom vet vilket helvete dom kommer få när dom kommer dit , andra kommer peka på dig , skratta åt dig.
Och oftast är detta som vuxna faktiskt vill blunda för, hur tar man egentligen tag i det om man ser att någon är mobbad eller känner sig som ett offer? Hur ser man till att inte allt blir fel och detta blir sista dagen man träffar personen i fråga för den personens styrka tog slut och dom valde en helt annan utväg? 
 
Vi läser bara mer och mer i media hur yngre och yngre personer tar sitt liv efter dom blivit mobbade.
Och det är efter de människor hyllar personen för att ha varit så stark så länge.
Hylla personen jämte dig istället som du inte känner , ge ett leende till en människa på bussen som kanske bara fått massa skit kastat på sig hela dagen.

Vi ska hylla våra medmänniskor så att deras ork inte försvinner och dom orkar kämpa.

Även om du kanske känner att " jag kan inte göra något åt denna personen".
Det kan du visst !! 
Ett enkelt hej , hur mår du? när du ser att någon är ledsen. 
Den personen kanske faktiskt öppnar sig emot dig och ta dig då tiden att lyssna på dom för det kanske aldrig någon annan som ser eller lägger kanske 10 minuter en halvtimma på en person för att den ska må bra.
 
 
Fortsätt vara med och förändra!

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Född -91, har en nyanställning som fritidsledare genom arbetsförmedlingen. Kämpar med min psykiskaohälsa. Jag skriver öppet om mina tankar och funderingar om olika saker i livet samt min psykiskaohälsa. XoXo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela