Överanalysering - Karin Magnusson

Karin Magnusson

Dream it , Earn it , Live it

Överanalysering

Publicerad 2014-08-28 12:15:39 i Sjukdomen,

När jag får hem papper från läkare att ja ska ta prover för olika saker så brukar jag vara snabb på att börja läsa om det jag ska testas för.
 
vissa saker är ju alltid bra att veta om , jag vill var beträdd på det värsta så jag kan bli lycklig när det inte är så. Det värsta av att vissa prover tar ju tid så nu ska man vänta 2-3 veckor innan prov svaren. Jag hinner överanalysera denna sak femtioelva gånger. 
 
Det är  jobbig egenskap som nära blir till tvångsbeteende. 
 
Även i mitt personliga liv överanalyserar jag ofta vad folk tycker och tänker om mig , varför vissa personer beter sig på ett speciellt sätt emot
mig. Visst alla har olika syn på varandra och livet. 
Men vad ska man göra , man är olika personer.
jag vet att jag har blivit värre med åren då människor i min omgivning i senare skifte visar deras rätta jag och som jag skrev igår har öppnat mig lite för mycket för.  
 
jag vill gärna ha era årskiftet om vad ni överanalyserar eller läser på er lite extra när ni får hem något av läkare eller liknande ? 
Och även hur blir man av med den rädslan som hela tiden byggs upp i kroppen? 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sophia

Publicerad 2014-09-11 20:53:05

H. brukar ofta påpeka att jag tänker för mycket, alltid skall vara så djup, överanalysera allt och ta allt på så väldigt stort allvar. Att jag borde tagga ner och SLUTA TÄNKA så mycket.
Jag vet att han har rätt. Jag tänker verkligen för mycket. För mycket för mitt eget bästa.

Jag överanalyserar mitt föräldraskap, mig som flickvän, saker andra säger och gör, sådant jag själv säger och gör, mig själv, saker som hänt för flera år sedan och saker som KAN hända i framtiden.

Det skapar stress, oro och ständig ångest. Men detta har alltid varit en del av mig. Och ibland kan jag faktiskt dra fördel av detta. Tex i skolan (ett kriterium för de högre betygen brukar vara att man skall kunna analysera/dra egna slutsatser mm) ;) man lär sig mycket när man vill veta allt, ser och lägger märke till små detaljer i beteenden, samtal och andras mående och känslor, man ser livet på djupet i både gott och ont mm.

Jag har gett upp hoppet om att kunna ändra på detta, men de tips jag kan ge är att inte lyssna på för "djup" musik för ofta. Välj "lättlyssnad" musik utan djupa texter och som bara väcker lättsamma och glada känslor. Jag försöker även att acceptera sådant som inte går att ändra och förbättra det jag kan förbättra.

Detta blev ett långt svar! ;) men du är i alla fall inte ensam! (Nu kommer jag nog gå runt och överanalysera om jag tolkat din text rätt eller om jag är ute och cyklar om någonting helt annat än det du menar) x)

Vill du prata någon gång är det bara att höra av dig!

Ta hand om dig!
Kram!

Svar: Det var roligt att få lite svar på de jag skrivit iallafall !
Tack så mycket Sophia!
Hör gärna av dig :)
Kram
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Född -91, har en nyanställning som fritidsledare genom arbetsförmedlingen. Kämpar med min psykiskaohälsa. Jag skriver öppet om mina tankar och funderingar om olika saker i livet samt min psykiskaohälsa. XoXo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela